Audi met de volgende generatie hybridetechnologie 

Audi MHEV plus: Innovatieve hybridetechnologie voor meer efficiëntie en rijcomfort

Met de nieuwe A5- en Q5-series, gebouwd op het Premium Platform Combustion (PPC), introduceert Audi zijn eerste verbrandingsmotoren met de geavanceerde MHEV plus-technologie. Dankzij de innovatieve samenwerking tussen de powertrain generator (PTG), de riemaangedreven startdynamo (BAS) en een lithium-ijzerfosfaatbatterij ondersteunt dit 48-volt mild-hybridesysteem de verbrandingsmotor, vermindert het de CO₂-uitstoot en verhoogt het zowel de prestaties als de wendbaarheid. De PTG, die volledig kan worden gekoppeld of ontkoppeld, bevat geïntegreerde vermogenselektronica en een elektromotor, waardoor gedeeltelijk elektrisch rijden mogelijk wordt. Dit verlaagt het brandstofverbruik en zorgt voor een nog soepelere rijervaring.

De kern van MHEV plus: drie hoofdcomponenten

De mild-hybride aandrijving in de nieuwe Audi A5 en Q5 bestaat uit drie hoofdelementen:

  • De powertrain generator (PTG) – een compact ontworpen unit met geïntegreerde vermogenselektronica en een permanent magneet-synchrone motor (PSM).
  • Een 48-volt lithium-ijzerfosfaatbatterij – voor opslag en snelle energieafgifte.
  • De riemaangedreven startdynamo (BAS) – ondersteunt het starten van de motor en de terugwinning van energie.

Krachtigere prestaties en lagere uitstoot

De nieuwe MHEV plus-technologie draagt bij aan brandstofbesparing en CO₂-reductie. In de Audi A5 2.0 TDI (150 kW, voor- of quattro-aandrijving) bespaart het systeem tot 10 g/km CO₂ of 0,38 l/100 km. Voor de Audi 3.0 TFSI V6 (270 kW quattro) zijn besparingen tot 17 g/km CO₂ of 0,74 l/100 km mogelijk (volgens WLTP).

Daarnaast levert de PTG een extra elektrisch vermogen van 18 kW (24 pk) en een maximaal koppel van 230 Nm bij de transmissie-uitgang, wat de auto wendbaarder en responsiever maakt – vooral bij lage snelheden. De PTG functioneert tot 140 km/u en schakelt zichzelf daarna uit om energieverlies te minimaliseren.

Geavanceerde rijervaring en energiebesparing

Dankzij het slimme regelsysteem van MHEV plus kunnen Audi-modellen gedeeltelijk elektrisch rijden, bijvoorbeeld:

  • In stadsverkeer – de auto kan emissievrij rijden bij lage snelheden.
  • Bij stoplichten en langzaam rijdend verkeer – de verbrandingsmotor blijft langer uitgeschakeld.
  • Tijdens het afremmen en uitrollen – de PTG wint energie terug en slaat deze op in de batterij.

Bovendien zorgt de geïntegreerde remcontrole (iBRS) ervoor dat de meeste remacties plaatsvinden via regeneratief remmen, zonder gebruik van de mechanische remmen. Dit verbetert de energie-efficiëntie en verhoogt het rijcomfort.

Intelligente besturing voor maximale efficiëntie

Het hybride regelsysteem optimaliseert voortdurend het gebruik van de elektrische en verbrandingsmotor, afhankelijk van rijomstandigheden en accuniveau.

  • In D-rijmodus schakelt de PTG alleen in bij een hoge gaspedaalinput (>80%) voor maximale efficiëntie.
  • In S-rijmodus biedt de PTG al bij lagere gaspedaalinput extra vermogen, voor een sportievere rijervaring.
  • De batterij wordt optimaal opgeladen via regeneratief remmen en de motor, waarbij het laadniveau (SoC) continu wordt aangepast aan de rijstijl.

MHEV plus maakt Audi-modellen zuiniger, dynamischer en comfortabeler voor dagelijks gebruik en lange afstanden.