Škoda Elroq: de elektrische SUV die stiekem een ruimteschip is

De Škoda Elroq is geen auto die opschept met wilde snufjes of overdreven power. Hij komt stilletjes je leven binnen met een rustige glimlach en een koffer vol handige verrassingen. Dit is Škoda’s nieuwste troef om jouw hart en je parkeerplek te winnen. Ben jij benieuwd wat deze compacte krachtpatser zo speciaal maakt? Laten we kijken naar waar hij vandaan komt, zijn slimme kanten en de details die hem laten stralen als een ster tussen andere SUV’s.

skoda elroq

De Elroq: Škoda’s elektrische trots

De Elroq komt voort uit Škoda’s droom om elektrisch rijden betaalbaar te maken zonder het plezier te verliezen. De Elroq is dit jaar verschenen als de eerste met het moderne solid-design. Dit betekend strakke lijnen, stevige vormen en een vleugje Tsjechische flair. Weg met de oude grille, hallo Tech-Deck Face. Een glanzend zwarte strook met slimme sensoren die de auto een stoere en bijna buitenaardse look geeft. Met slanke LED-koplampen en ‘ŠKODA’ in dark chrome op de motorkap lijkt hij klaar om de weg op te schieten.

skoda elroq

Kies jouw reisafstand

De Elroq komt in drie uitvoeringen. Ze komen allemaal met een achterwielaangedreven motor geen quattro-achtige AWD hier (althans niet in België).

  1. De Elroq 50 (52 kWh netto, 168 pk) geeft je 370 km bereik. Dit is genoeg voor een heen-en-weertje naar de kust.
  2. De Elroq 60 (59 kWh, 201 pk) stretcht dat tot 413 km.
  3. De Elroq 85 (77 kWh, 282 pk) is de langeafstandskampioen. Prees de 85 voor zijn indrukwekkende 580 km. Let wel op dat in de echte wereld, met koude ochtenden en een zware voet, dit wat kan zakken. Toch laadt hij snel op. de 85 slikt tot 175 kW, goed voor 10-80% in 28 minuten.

De handmatige batterijverwarming, een knop die je zelf indrukt, is een slimme zet is. Geen gedoe meer met navigatie, maar gewoon jouw timing.

Slimme ruimte voor elke rit

Škoda’s simply clever reputatie krijgt hier een elektrische upgrade. De koffer slikt 470 liter (1.580 liter met de banken neer). Hier zijn nog enkele details dat ervoor zorgen dat de Elorq zo speciaal is:

  • Een netje onder de hoedenplank voor je laadkabel (geen rondslingerende spaghetti meer).
  • Een QR-code in de koffer die je naar een video leidt over hoe je de boel inricht. Dit is Škoda’s versie van een handleiding in 2025.
  • Binnenin zit je ruim ook al ben je 1,90 meter. Dit is mogelijk dankzij de slimme MEB-basis die ook de Enyaq aandrijft.
  • Er is ook een paraplu in de deur aanwezig. Škoda zou Škoda niet zijn zonder dat knipoogje.

Een rit die je voelt

De Elroq glijdt over de weg alsof hij zweeft. Hij is stil, soepel en verrassend makkelijk te sturen. Dankzij een kleine draaicirkel van 9,3 meter draai je hem zo in de kleinste parkeerplek. De ophanging houdt alles onder controle, zelfs op hobbelige paden. Met de 85-versie sprint je in 6,2 seconden naar 100 km/u. Het is geen snelheidsmonster zoals een Tesla, maar snel genoeg voor een brede glimlach. En die rust? Alleen een zachte bries langs de spiegels herinnert je dat je onderweg bent. De Elroq is perfect voor lange en ontspannen ritten.

Het detail dat je niet verwacht

Hier komt de kers op de taart. De Elroq heeft een Crew Protection-systeem dat bij een dreigende botsing je gordels aantrekt en de ramen sluit. Een safety-snufje dat je normaal in duurdere klassen ziet. Hij heeft nog geen Euro NCAP-score, maar MEB-broertjes zoals de Enyaq scoren vijf sterren. We verwachten dus geen zorgen. En dan is er nog de 13-inch touchscreen die eindelijk vlot reageert met een 5-inch digitaal cockpitje dat je naar smaak aanpast. Geen fysieke knoppen voor de airco, maar wel een interieur van gerecycleerde visnetten. Duurzaamheid met een twist.

elroq interieur